Tentoonstelling Henk Visch – Dance in the Court of Justice   

  • CODA Apeldoorn
  • Exposities & workshops
Tentoonstelling Henk Visch – Dance in the Court of Justice   

Henk Visch won in 2023 de dertiende Wilhelminaring, de tweejaarlijkse oeuvreprijs voor de beeldhouwkunst. Deze prijs bestaat uit een speciaal ontworpen ring (de Wilhelminaring), een tentoonstelling in CODA Museum, een opdracht voor een beeldhouwwerk in het Sprengenpark in Apeldoorn en een gedicht bij het betreffende beeldhouwwerk.

Tentoonstelling

De tentoonstelling Dance in the Court of Justice in CODA laat werk uit verschillende momenten in het oeuvre van Henk Visch zien. Zoals een choreograaf zijn dansers een plaats op het podium geeft voor de voorstelling, zo staan de werken in de tentoonstellingsruimte. Het is het moment waarop de muzikanten van het orkest in het donker hun instrumenten gaan stemmen: alles is in voorbereiding op dat wat komen gaat. Als een optocht volgen de werken elkaar op, maar zonder begin of eind.

Een aantal werken in de tentoonstelling verwijst naar bestaande werken van Visch in de openbare ruimte. Zo is het werk Vrijspraak in de tentoonstelling te zien; een kleine figuur met de armen opgeheven tot een vragend gebaar dat het Nationaal Canadees Bevrijdingsmomument in Apeldoorn echoot. Ook is er een kleine versie van het bekende Marathonbeeld dat aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam staat opgenomen in deze tentoonstelling. Buiten het museum, in het Apeldoorns Sprengenpark, kunnen bezoekers het nieuwe werk De Badmeester zien dat ter gelegenheid van de Wilhelminaring gemaakt werd.

De titel van de tentoonstelling, Dance in the Court of Justice, verwijst niet alleen naar het nieuwe werk dat Visch voor CODA maakte maar ook naar eerder werk dat bij het Vredespaleis in Den Haag staat. Daarnaast suggereert de titel dat het werk van Visch altijd in beweging blijft; iemand die danst maakt geen ruzie.

Juryrapport

De jury, ditmaal gevormd door Brigitte Bloksma (directeur museum Beelden aan Zee), Hendrik Driessen (voormalig directeur Museum De Pont), Jannet de Goede (hoofd presentatie Kröller-Müller Museum), Maartje Korstanje (beeldend kunstenaar) en Marina de Vries (hoofdredacteur Museumtijdschrift), is lovend over het oeuvre van Henk Visch en schrijft in het juryrapport: “Zijn werk is onconventioneel, vervreemdend, tijdloos en van een geniale eenvoud. Zijn androgyne mensfiguren leveren al sinds de jaren ‘80 op lichtvoetige wijze commentaar op de ‘condition humaine’. Zijn beelden lijken dan weliswaar mensfiguren, ze zijn tegelijk afkomstig van een andere planeet, uit een droomwereld. Zijn androgyne beelden zijn weinig en veel tegelijk: ze ogen dan wel eenvoudig, ze bieden tegelijk een cocktail aan humor, troost, verwondering, melancholie en poëzie. Visch’ mensfiguren zijn geen helden te paard of op een voetstuk, ze liggen of staan gewoon op de grond. Daardoor ontstaat een directe relatie met de kijker.”

Over Henk Visch

Henk Visch (1950) woont en werkt in Eindhoven en Berlijn. Hij studeerde in 1972 af aan de Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch en werkte als graficus en tekenaar. Hij was docent aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunst in Amsterdam en aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. In Duitsland gaf hij les aan de Staatliche Akademie der Bildende Kunsten in Stuttgart en de Kunstakademie Münster. In 1981 had hij zijn eerste tentoonstelling met sculpturen waarna veel solo- en groepstentoonstellingen volgden in binnen- en buitenland. Hij vertegenwoordigde Nederland op de Biënnale van Venetië (1988) en hij nam deel aan Documenta IX in Kassel (1992). In 2016 richtte hij de stichting HuisHenkVisch op, waar zijn eigen werk en zijn kunstverzameling zijn opgenomen en worden gepresenteerd in de tentoonstellingsruimte Auto Vitesse. Het werk van Henk Visch maakt deel uit van museum-, bedrijfs- en privécollecties. Zijn beelden zijn op veel plekken in de publieke ruimte te bewonderen.

    Tags:

  • Binnenstad

#inapeldoorn